Bagage op Schiphol: nu nog sneller (II)

Het verkorten van de doorlooptijd voor het transport van bagage van overstappende passagiers is essentieel voor de concurrentiepositie van Schiphol. In 2015 wil Schiphol 70 miljoen stuks bagage per jaar kunnen afhandelen. Een enorme toename tegenover 50 miljoen nu.

Om deze groei mogelijk te maken, stelt Schiphol zich ambitieuze doelstellingen: forse uitbreiding van de bagagecapaciteit op verschillende terminals en pieren, gelijkblijvende of lagere afhandelingskosten per koffer en een ingrijpende uitbreiding en vernieuwing van de verschillende bagageafhandelingssystemen, robotisering, inclusief het verbinden van de verschillende systemen met één zogenaamde backbone.

Op de luchthaven werken ruim tweeduizend mensen aan het veilig en snel verwerken van zo’n 50 miljoen stuks bagage per jaar en dit aantal groeit de komende jaren. De bagagehallen en het platform vormen samen een gebied zo groot als twaalf voetbalvelden. Voortdurend werkt Amsterdam Airport Schiphol aan nieuwe ruimten en sorteersystemen en test de modernste ontwikkelingen zoals bagagerobots en bagagelabels voorzien van een radiografische chip (RFID).

70Mb project

De luchthaven Schiphol heeft onlangs de nieuwe bagagehal Zuid officieel in gebruik genomen. De nieuwe bagagehal, bedoeld voor de afhandelmaatschappijen KLM transavia.com en Aviapartner, was al eerder daadwerkelijk in werking gesteld. Per uur kunnen in de ongeveer 15.000 vierkante meter grote ruimte tweeduizend koffers worden verwerkt.

Het ingenieuze logistiek system is gebouwd dor het Nederlandse bedrijf Van der Landen industries in samen werking met IBM.

Het nieuwe systeem is gebouwd door IBM op IBM Rational® and Tivoli® software gebaseerd op een platform van Power Systems.

In de toekomst zal de bagageafhandeling van KLM en de SkyTeam-partners van KLM in de nieuwe hal plaatsvinden, aldus Schiphol. Volgens de luchthaven is de bagagehal Zuid de meest innovatieve in zijn soort. De eigendommen van reizigers worden er efficiënter verwerkt dan in de bestaande hallen. Ook is de verwerking van de bagage voor het personeel fysiek minder zwaar geworden. Schiphol verwacht dat in de hal zestig procent van alle bagage door robots zal worden getild.

Bagagehal Zuid ligt aan de zuidkant van vertrekhal 1 en is bedoeld voor de bagageafhandeling van vertrekkende – en overstappende passagiers. Schiphol zegt op dit moment te werken aan een transportsysteem dat de nieuwe hal gaat verbinden met alle andere hallen waar bagage wordt afgehandeld. Men noemt de de backbone

Een bagagebuffer die volledig zelfstandig opereert, stuurt de koffers naar zes bagagerobots, die de koffers en tassen in containers of karren kan laden. In de buffer kunnen 4.200 koffers tijdelijk worden opgeslagen.

800 miljoen euro

Bagagehal Zuid maakt deel uit van het 70MB-programma van Schiphol. Dat project van de luchthaven is erop gericht om in de toekomst zeventig miljoen koffers per jaar af te kunnen handelen. Nu zijn dat er ongeveer 50 miljoen. Het volledige project kost Schiphol ongeveer 800 miljoen euro. Schiphol directie-vertegenwoordiger Ad Rutten laat desgevraagd weten dat er inmiddels 600 miljoen van deze 800 miljoen is uitgegeven aan het project. Dat meldt Luchtvaartnieuws.nl.

Het 70 MB project staat voor:

  • Uitbreiden capaciteit
  • Verbeteren kwaliteit
  • Verlagen sectorkosten per koffer
  • Verbeteren arbeidsomstandigheden
  • Stijging produktiviteit
  • Vergroten robuustheid door een betere infrastructuur

De automatisering van het bagagesysteem gebeurt niet alleen achter de schermen. Passagiers kunnen tegenwoordig zelf hun bagage labelen en achterlaten bij een mechanisch afgiftepunt. In de huidige situatie geldt dat alleen voor passagiers van KLM. In vertrekhal 2 staan drie apparaten, maar Schiphol breidt het systeem verder uit.

Deels ontleend aan: Luchtvaartnieuws.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *