NT presenteert de logistieke ‘Greenwash’ top 8

Nieuwsblad Transport presenteerde onlangs de ‘Greenwash’ top 8 in transport en distributie. Greenwashing is iets als ‘goed voor het milieu’ presenteren terwijl het in werkelijkheid niet zo milieuvriendelijk is. Ook de transportsector doet dapper mee aan groenwassen.Nieuwsblad Transport redacteur Paul Jumelet maakte een overzicht van de logistieke greenwashers:

De Amerikaanse milieuvoorvechter Jay Westerveld bedacht het woord greenwashing. Hij protesteerde ermee tegen het pleidooi van hotels voor het hergebruik van handdoeken, een pleidooi dat volgens Westerveld helemaal niet bedoeld is om het milieu te helpen, maar gewoon om kosten te besparen.

Tegenwoordig, nu klimaatbeleid en duurzaamheid hot topics zijn geworden, proberen veel kritische geesten bedrijven te betrappen op groenwaspraktijken. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 98 à 99 procent van de ‘groene’ producten groengewassen zijn. Daar deze Transport Groenwas Top-8.

1. Maersk

Zestien oceaanschepen zijn, met hun dikke bunkerbrandstof, net zo vervuilend als alle auto’s op aarde bij elkaar. De Deense rederij Maersk stoot evenveel CO2 uit als de hele natie Denemarken. Nederig stemmende cijfers, zou je denken. Als er één sector is die voorzichtig moet zijn met het gebruik van het woordje ‘groen’, is het de scheepvaart wel. De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) besloot twee jaar geleden dat de wereldwijde scheepvaart, die nu nog 4.500 keer meer zwavel (een ongezonde stof) uitstoot als het wegverkeer, in 2020 nog ‘maar’ 500 keer zoveel zwavel mag uitstoten. Het is vooruitgang, maar geen vooruitgang waar je reclame mee kunt maken.

Toch nam Maersk vorig jaar glunderend een groenkleurige bokaal in ontvangst nadat het was uitgeroepen tot ‘Sustainable Shipping Operator of the Year’. De jury had Maersk de duurzaamheidsprijs gegund vanwege het ‘super slow steaming’ programma. Omdat langzaam varen toch vooral was bedoeld om gedurende de economische crisis het capaciteitsoverschot in de containervaart te beperken, verdient Maersk met deze milieuprijs tevens de eerste plaats in de NT Groenwas Top-8. De ‘Sustainable Shipping Operator’ award werd in 2010 toegekend aan APL als beloning voor ‘een combinatie van initiatieven’.

2. De Lexus van Paul McCartney

Paul McCartney zorgde twee jaar geleden voor een historisch groenwasmoment door een cadeau te accepteren van automobielfabrikant Lexus: een milieuvriendelijke hybride auto. De kans om met de nieuwe bolide een steentje bij te dragen aan een beter milieu, was meteen verkeken toen bleek dat de gulle gever het cadeautje vanuit Japan op het vliegtuig naar Engeland had gezet.

3. ExxonMobil

De Amerikaanse oliegigant ExxonMobil lobbyde (succesvol) bij de Amerikaanse president Bush om het verdrag van Kyoto niet te ondertekenen, terwijl het bedrijf in advertenties soms hoog opgeeft van zijn zorg voor het milieu. De grootste oliemaatschappij staat daarom steevast hoog genoteerd op lijstjes van ergste greenwashers. Milieuvrienden kregen dan ook ogen als schoteltjes, toen ExxonMobil vorig jaar door het Amerikaanse zakenblad Forbes werd uitgeroepen tot ‘Green company of the year’. Sommige lezers dachten nog dat de titel sarcastisch bedoeld was, maar nee. Volgens Forbes verdiende de Amerikaanse reus de groene eretitel vanwege zijn investeringen in LNG . Onzin, vinden sceptici; gas is wel schoner dan andere brandstoffen, maar zeker niet groen.

4. Edinburgh Airport

Basisschoolkinderen vijfhonderd boompjes laten planten. En daar een persbericht over maken, waarin je vertelt dat je op deze manier graag iets wilt doen aan de klimaatverandering. De Britse krant de Guardian haalde de luchthaven door de gehaktmolen in een stekelig artikel waarin gesteld werd dat een luchthaven die zo afhankelijk is van binnenlandse vluchten juist een ‘milieu-paria’ is.

5. Tweede Maasvlakte

Scheepvaart is per definitie vervuilend. Spreken van een ‘duurzame Tweede Maasvlakte’ is dus een contradictio in terminis. Toch zag de Rotterdamse haven zich genoodzaakt flink op te scheppen over ‘de meest duurzame haven ter wereld’, anders had de overheid nooit toestemming gegeven voor de aanleg. Zelfs Milieudefensie trapte erin.

6. KLM

‘Een belangrijke stap op weg naar een volledig duurzame luchtvaart’, noemde KLM vorig jaar de proefvlucht met een KLM-vliegtuig op biobrandstof. KLM noemt zichzelf ‘absolute koploper in de luchtvaartsector als het gaat om duurzame ontwikkeling’. Sceptici wijzen erop dat op de proefvlucht toch nog 50 procent gewone kerosine meeging. Milieudefensie reageerde ontstemd toen Camiel Eurlings KLM dit jaar een miljoen euro subsidie gaf voor de ontwikkeling van vliegtuigbrandstof uit planten. Biobrandstoffen zijn volgens Milieudefensie een ‘schijnoplossing’: ‘Met deze subsidie voedt Eurlings de gevaarlijke illusie dat we in de toekomst -als de olie opraakt- gewoon door kunnen blijven vliegen.’

7. Shell en BP

Uit schoorstenen van raffinaderijen komen volgens oliemaatschappijen geen rookwolken, maar zoet ruikende bloemetjes. Shell en BP werden onlangs uitgeroepen tot grote greenwashers bij de Nederlandse studentenverkiezing ‘Groene Zeepbel’. Shell werd in Nederland al eens door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt voor een advertentie waarin bloemetjes uit een schoorsteen kwamen. Shell had beweerd dat het zijn zwavelafval netjes verwerkt, terwijl een groot deel ervan in de stookolie van schepen belandt. Bij de ‘Bad company awards’ van Consumers International viel BP in de prijzen omdat het ‘de mond vol heeft over duurzame energie, maar er bijna niks in investeert’. Het ongeluk in de Mexicaanse Golf moest toen nog komen. Om meer reputatieschade te voorkomen, kocht BP bij Google en Yahoo trouwens zoektermen over dat ongeluk, om internetters naar BP-gekleurde berichtgeving te leiden.

8. Airbus

Airbus denkt er anders over en probeert zich te profileren als groenste vliegtuigbouwer op aarde. Volgens de Worst EU Lobby Awards houdt Airbus ervan om advertenties op te vrolijken met ‘vredige zonsondergangen, blije dolfijnen en weelderige regenwouden’. Ook zette de vliegtuigbouwer de slogan ‘A better environment inside and out’ op de staart van A380-toestellen. Wellicht kreeg Airbus vleugeltjes toen het in 2003 door een luchtvaarttijdschrift werd uitgeroepen tot ‘meest milieuvriendelijke vliegtuigbouwer ter wereld’. Airbus sponsort ook de ‘Green Wave’, een programma van de VN om biodiversiteit te bevorderen.

Bron:

Dit artikel is ontleend aan Paul Jumelet, Nieuwsblad Transport

1 thought on “NT presenteert de logistieke ‘Greenwash’ top 8”

Walther Ploos van Amstel 8 jaar ago

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *