Leuk die buurtwinkel… maar, we kopen bij de supermarkt

Met het imago van de buurtwinkel in Amsterdam zit het goed: 90% van de Amsterdammers zijn positief over hun buurtwinkels: 85% komt er wekelijks. Voor de meeste mensen zijn kwaliteit en nabijheid belangrijke redenen om buurtwinkels te bezoeken. Maar de supermarkten blijven terrein winnen.Dat blijkt uit een onderzoek van Dienst Onderzoek en Statistiek van de gemeente Amsterdam. De favoriete buurtwinkel van de Amsterdammer is de bakker, maar de (Turkse) groenteman is bijna even populair.

De fietsenmaker wordt slechts drie keer genoemd als favoriete buurtwinkel. Toch is dit na de bakker de buurtwinkel die het meest trouw bezocht wordt; 39% van de Amsterdammers zegt niet snel naar een concurrent te gaan van zijn ‘eigen’ fietsenmaker. Van de ondervraagden geeft 8% aan dagelijks bij een buurtwinkel te komen, 85% van de Amsterdammers komt wekelijks bij een buurtwinkel.

Dat de buurtwinkels zo gewaardeerd worden, betekent niet dat hier het meeste geld wordt uitgegeven. Van het geld dat men aan boodschappen uitgeeft, wordt meer dan de helft besteed in supermarkten en bijna een kwart in buurtwinkels.

Toekomst?

Het panel is een aantal stellingen voorgelegd. Ook uit deze stellingen blijkt dat de Amsterdammer een positief beeld heeft over buurtwinkels. Met de stelling: “Een toename van het aantal buurtwinkels zorgt voor een betere sfeer in de buurt” is 38% van de ondervraagden het helemaal eens en 50% is het hier mee eens. Met de stelling: “Buurtwinkels maken de buurt veiliger” is 22% het helemaal eens en 40% van de ondervraagden is het ermee eens.

Buurtwinkels roepen veelal een positieve associatie op en worden door veel mensen bezocht. Dat de buurtwinkels zo gewaardeerd worden, betekent niet dat hier het meeste geld wordt uitgegeven. Van het geld dat men aan boodschappen uitgeeft, wordt meer dan de helft besteed in supermarkten en bijna een kwart in buurtwinkels. Op de vraag wat buurtwinkels zouden moeten doen om in de toekomst te kunnen blijven bestaan, antwoordt 48% dat buurtwinkels meer bijzondere en betere producten zouden moeten aanbieden. Investeren in een goede band met klanten wordt door 41% genoemd en 39% ziet ruimere openingstijden van de buurtwinkel als een oplossing.

Supermarkten
Het positieve imago van de buurtwinkels betekent niet dat het aantal buurtwinkels toeneemt. Sterker nog, het aantal buurtwinkels daalt al jaren. Met name de buurtwinkels buiten de winkelstraten hebben het erg moeilijk. In 1975 waren er nog 7347 buurtwinkels, in 2010 zijn dat er 3227. Hoewel het aantal winkels in de stad afneemt, is het aantal vierkante meters winkeloppervlak in Amsterdam toegenomen. Deze schaalvergroting heeft zijn weerslag op de buurtwinkels. In 1975 telde de stad 127 grotere supermarkten. In 2010 zijn dit er 131. Het aantal supermarkten is niet heel erg toegenomen, maar wel het aantal werkzame personen in de supermarkten. In 2010 zijn dit er ruim 2 maal zo veel als in 1975. Hierin is de schaalvergroting dus goed zichtbaar.

Albert Heijn

Met name het aantal vestigingen van Albert Heijn is enorm toegenomen. In 1975 waren dit er nog 34, maar met 70 vestigingen in 2010 is 53% van de grote supermarkten in Amsterdam van Albert Heijn.

Bron: Verkeersnet.nl en Gemeente Amsterdam Dienst Onderzoek en Statistiek

http://acc.os.amsterdam.nl/themas/buurtwinkelsamsterdam

http://acc.verkeersnet.nl/4926/amsterdamse-buurtwinkel-heeft-het-moeilijk-ondanks-positief-imago/

2 thoughts on “Leuk die buurtwinkel… maar, we kopen bij de supermarkt”

Zijn consumenten nu wel of niet blij met Albert.nl? 8 jaar ago

[…] Zijn er lessen te leren? Zeker… voor klanten die Albert regelmatig, en voor al hun boodschappen, nodig hebben (slecht ter been, seniore klanten) zou Albert een ‘kleine klanten’ formule kunnen ontwikkelen. Halve pakjes melk, halve onsjes rosbief, een kipfiletje en twee tomaten en dan supervers. Waarom zou Albert voor zo’n zending niet een apart netwerk kunnen ontwikkelen vanuit de bestaande winkels of aparte AH2Go-filialen. Dat moet toch winstgevend kunnen zijn, of in elk geval minder hoeven kosten. Of ligt hier eerder een kans voor lokale buurtwinkels? […]

Zijn consumenten tevreden over Albert.nl? 8 jaar ago

[…] Waarom zou Albert voor juist die klanten niet een apart distributienetwerk opzetten. Gewoon vanuit Albert Heijn winkels of aparte AH2Go-filialen. Dat moet met de voortgaande vergrijzing winstgevend kunnen zijn, of in elk geval minder hoeven kosten in de distributie. Of ligt hier juist een kans voor lokale, vertrouwde buurtwinkels? […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *