Bepaal zelf jouw Wetenschapsagenda

Niet tevreden met de resultaten van wetenschappelijk onderzoek? Dan heb je tot 1 mei de kans om bij te dragen aan de ontwikkeling van de Nationale Wetenschapsagenda en jouw vraag aan de wetenschap in te dienen. De agenda bundelt de thema’s waar de wetenschap zich de komende jaren op zal gaan richten. Dat is een waardevol initiatief.

 

Nuttig onderzoek

De kennis van Wageningen Universiteit is van onschatbare waarde voor de agrarische sector. Bijna een kwart van de export van groenten in Europa komt uit Nederland. Dankzij veel innovatie is Nederland een van de drie belangrijkste exporteurs van agrarische producten in de wereld. De Technische Universiteit in Eindhoven zorgt ervoor dat hightechbedrijven in de regio, zoals ASML en VDL, voor de markt uit lopen met innovatieve producten, diensten en slimme logistieke concepten. Dat maakt een sector tot topsector.

De Erasmus Universiteit en de Technische Universiteit Delft timmert samen met de Rotterdamse Haven aan innovaties in de wereldwijde handelsstromen. Thema’s zijn ketenoverschrijdende planningsmethoden, het versimpelen van handelstransacties en de inzet van verschillende transportmodaliteiten om containers op tijd, duurzaam, betrouwbaar en tegen de laagste kosten naar de klanten in Europa te krijgen. De Vrije Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen helpen webwinkels en pakketbezorgers hun leveringen in de steeds vollere steden slimmer te regelen. Dat is nuttige, en noodzakelijke, kennis.

Not invented here

Steevast staat in de plannen van de nieuwe topinstituten en kennisdistributiecentra dat ze onderzoekers, ondernemers en overheid dichter bij elkaar gaan brengen. Veel aandacht is er voor het midden- en kleinbedrijf, dat niet voldoende innovatief zou zijn. Dat trio van onderzoekers, ondernemers en overheid heet in de plannen: de ‘triple helix’. Ik heb twijfels of dat trio wel het perfecte huwelijk is. Het zijn absoluut harde werkers in het midden- en kleinbedrijf. Ze zijn ook onbetwist de banenmotor van Europa. Maar, vaak reageren ze op innovaties met: ‘dat gaat hier niet werken’. Ze kunnen het zich simpelweg niet voorstellen. Dat is geen vruchtbare voedingsbodem voor innovatie.

De ‘triple helix’ werkt alleen als de partijen bij elke stap in hun onderzoek de uiteindelijke consument centraal stellen. Geen enkele innovatie werkt als de consument er niet beter van wordt. Het klinkt simpel. De realiteit is echter dat die consument dat vaak helemaal nog niet weet. Het was Henry Ford die zei: “als ik mensen had gevraagd wat ze zouden willen hebben, dan zouden ze hebben geroepen: een sneller paard!” En, zo is het! Spotify had nooit bestaan als ze het aan de muziekindustrie hadden gevraagd. Had je het de boekhandel gevraagd, dan was Bol.com nooit gestart. Booking.com was nooit opgericht als ze het aan de hotels hadden gevraagd. Rozen in zeecontainers vanuit Kenya? Ondenkbaar voor de bloemenhandel. Maar, realiteit vandaag. Futuroloog Wim de Ridder stelt dat echte innovatie juist van buiten de eigen sector komt.

Toegepast onderzoek

Het betrekken van bedrijven bij toegepast onderzoek door studenten, universiteiten en hogescholen is prima. Maar, die samenwerking werkt niet als onderzoek, en de financiering daarvan, simpelweg vraaggericht worden. Dit leidt alleen maar tot nog snellere paarden. Fundamenteel innovatief en toegepast onderzoek is nodig. Dat soort onderzoek is caleidoscopisch van karakter; je kijkt vanuit veel verschillende invalshoeken. Hoe diverser het onderzoeksteam, hoe meer het team voeling houdt met de toekomstige wensen van consumenten in de steeds diversere, globale, maatschappij.
De Wetenschapsagenda kijkt nu naar kansrijke uitdagingen voor de Nederlandse wetenschap en hoe de wetenschap kan bijdragen aan het vinden van oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken en het benutten van economische kansen. Dat is een waardevol initiatief. Naast het bitterhard noodzakelijke fundamenteel onderzoek is het praktisch toepasbaar maken van kennis door universiteiten en hogescholen natuurlijk waardevol. Doe mee!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *