Reverse logistics: wie weet er meer over het Disposer Decoupling Point (DDP)?

Ik schrijf deze column tijdens mijn afstuderen omdat ik hoop een discussie te starten en meer te leren over het onderwerp. Over reverse logistics is weinig informatie te vinden, iets wat bijzonder is omdat het een steeds belangrijker onderdeel is van de logistieke keten. De informatie die te vinden is, is vooral veel van hetzelfde. Tijdens mijn onderzoek kwam ik het DDP tegen. Le Blanc (2006) schrijft namelijk dat net zo als in de voorwaartse keten er ook in de retourketen een duidelijk ontkoppelpunt is te vinden.

Het KOOP is namelijk niet alleen een aanwijzing van waar je voorraad houdt in de voorwaartse keten, maar veel meer een omslagpunt tussen welk deel van de keten order/voorspelling gestuurd is.

Het DDP is het moment waar je de retouren kwalificeert. Wat is het en wat kan ik er mee? Het is het omslagpunt tussen waarde/retour gestuurde deel van de retourketen. Want pas nadat je de retouren identificeert kan je er een gepaste bestemming aan geven. Tot dat punt duw je het gewoon terug de organisatie in. Hoe eerder hoe beter uiteraard.

Een interessante theorie die wat mij betreft meer aandacht verdiend. Op het proefschrijft van Le Blanc (Le Blanc, H. M. (2006). ‘Closing loops in supply chain management’ na is er helemaal niets meer te lezen over dit DDP. Waarom eigenlijk niet?

Wie kan mij helpen?

2 thoughts on “Reverse logistics: wie weet er meer over het Disposer Decoupling Point (DDP)?”

Walther Ploos van Amstel 3 jaar ago

Kijk op scholar.google ook nog even goed onder ‘closed loop supply chains planning control’. Besef ook dat het ontkoppelpunt een heel Nederlands concept is, dat ik Engelse literatuur vaak anders wordt genoemd; bijvoorbeeld push-pull boundary. Als je zoekt op ‘push pull reverse logistics’ dan vind je ook de nodige artikelen.

Diederick Olijve 3 jaar ago

Beste Walther,

Bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat het ontkoppelpunt een heel Nederlands concept is. Ik zie inderdaad dat er onder de noemer push-pull boundary meer te vinden is.

In mijn optiek een interessant onderwerp wat in de logistiek nog wel onderbelicht lijkt. Zoals in mijn ‘column’ al gezegd wordt, als er mensen zijn met een andere of aanvullende kijke hebben op het DDP dan hoor ik het graag.

Diederick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *