Mubarak treedt af: een nieuwe Suez crisis?

Ieder jaar gaan 15.000 schepen door het Suezkanaal. Dat is 10 procent van het totale tonnage van de wereldscheepvaart. De crisis in Egypte toont de kwetsbaarheid van logistiek. Zes Amerikaanse marineschepen hebben inmiddels positie genomen om het kanaal te beschermen.

Op Logistiek.nl schrijft Walther Ploos van Amstel over de crisis in Egypte:

Wij gingen er na de ‘Wie is de Mol?’ even goed voor zitten met bier en borrelnootjes. Het zou een historische televisie-avond worden. De Egyptische leider Mubarak treedt af na weken van protest.

De wereld verandert weer even heel snel. Net als de eerste bommen op Bagdad, de beelden van de tsunami kerst 2004, de eenzame chinees op Tiananmen Plein en tranen bij de val van de Berlijnse muur.

Wat een anticlimax was het toen Mubarak donderdag weigerde op te stappen. Inmiddels heeft hij vrijdag alsnog de stap terug gedaan…

Suez Kanaal

Het 160 kilometer lange Suez Kanaal is voor Europa van groot belang. Inmiddels heeft een aanvalsgroep van zes Amerikaanse marineschepen positie genomen in het Suez Kanaal. Zo’n 2200 mariniers staan klaar om in te grijpen, wanneer de crisis uit de hand loopt.

Staan we opnieuw voor een Suez-crisis? De Egyptische president Nasser  nationaliseerde in 1956 het Suezkanaal. Samen met Israël proberen Frankrijk en Engeland het kanaal terug te veroveren. Amerika en de Sovjet-Unie grepen in.

Wat betekent zo’n crisis voor de wereldwijde handel?

Containers en boontjes

Ieder jaar gaan ongeveer 15 000 schepen door het Suezkanaal. Dat is 10% van het totale tonnage van de wereldscheepvaart. Omvaren duurt een week langer, ook voor de snel groeiende Zwarte Zee haven in Constanza. Wie durft er nu nog via het Suez Kanaal?

Niet alleen containers uit het Verre-Oosten worden geraakt. Maar, ook de verse producten die we importeren en exporteren. Nederlandse bedrijven hebben volgens EVO nu al miljoenen euro schade geleden door onder meer medicijnen en versproducten die te lang in de hitte hebben gestaan en hogere prijzen voor producten uit Egypte, zoals peultjes en sperziebonen.

Politieke instabiliteit

Risicomanagement bij logistiek moet oog hebben voor externe risico’s: extreem weer, terreur, epidemieën, ordeverstoringen, politieke instabiliteit, overstromingen en aardbevingen.

Politieke instabiliteit is een risico met mogelijk grote gevolgen voor de logistieke keten: het stilvallen van die keten, hogere kosten in die keten en stijgende grondstofprijzen.

AON presenteerde onlangs de Political Risk Map. Ondanks het herstel van de wereldeconomie blijft de internationale onzekerheid voor bedrijven hoog. Het risico van het niet kunnen betalen van staatsschulden blijft een probleem en in weer meer landen is het onveiliger om zaken te doen.

De crisis in Egypte laat zien hoe kwetsbaar logistiek is. In hoeverre is jouw bedrijf daarop voorbereid? Wat zijn jullie alternatieven? Of wordt het tijd om een middag Risk te spelen met het hele management team?

B

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *