Klimaatneutraal? Amehoela!

Bij mij brak het lijntje bij het vroege RTL-journaal gisteren. Het KLM Open Golftoernooi in Hilversum noemt zich klimaatneutraal en haalt daarmee kritiekloos het nieuws. Een paar week geleden claimde de Nederlandse initiatiefnemers van het WK-voetbal klimaatneutraal te zijn door bomen te planten, heel veel bomen. Wie gelooft er na zoveel onzin nog in klimaatneutraal? Is ‘CO2-compensatie’ de aflaat van de 21e eeuw?

Is klimaatneutraal nog wel een geloofwaardig begrip?

Steeds meer organisaties en producten worden klimaatneutraal genoemd. Een kleine oogst uit de pers. Webwinkels moet duurzamer worden volgen Thuiswinkel.org. De nieuwe voetbalstadions van Feyenoord en PSV. Volgens onderzoek in de Verenigde Staten ‘lonen’ klimaatneutrale distributiecentra. Klimaatneutraal naar je zonbestemming vliegen met KLM. Maar, klopt dat wel?

Greenwashing?
Deskundigen zijn het er over eens dat er helemaal niets te controleren is, omdat absoluut onduidelijk is waar het begrip kimaatneutraal voor staat. Wat is klimaatneutraal precies en welke kengetallen horen erbij? Klimaatneutrale claims zijn niet te controleren. Alleen naar CO2-uitstoot kijken, is erg kortzichtig. Er zijn nog wat andere broeikasgassen die je in het hele klimaatnneutrale verhaal niet tegenkomt. En het gaat natuurlijk om de hele keten: cradle-to-cradle.

Hoogleraar Lucas Reijnders is duidelijk: ‘het kan van alles betekenen en het begrip op zichzelf is al een vorm van Greenwashing‘. Daarvan zou je toch niet graag worden beticht?

Duurzaamheid moet!
Het moet zeker duurzamer in logistiek. Daar mag je niet aan twijfelen. Wie aan logistiek denkt, denkt al snel aan vieze vrachtwagens. Onze wegen staan vol en de milieubelasting is groot. De CO2-belasting in transport moet eigenlijk met 20 procent omlaag, door het voorkomen van transport, en daarmee minder vrachtwagens, minder kilometers en minder gebruik van fossiele brandstoffen. En veel bedrijven laten in het programma duurzame logistiek van Connekt zien dat het kan… en dat het ook oplevert.

Maar, zonder transport staat ook alles stil, dat zien managers als geen ander. Er zijn slimme oplossingen nodig om ervoor te zorgen dat de consument geen lege schappen aantreft en toch de milieubelasting wordt verminderd. Dat lukt alleen maar als ondernemingen in de logistieke keten intensief samenwerken. Dat is de basis voor duurzaamheid.

Duurzame logistiek: absoluut nodig!

De onzin die nu wordt geroepen over klimaatneuraal is slecht voor het imago van duurzaamheid. Dat is jammer, omdat de logistieke sector veel intiatieven toont om duurzamer te werken. Minder kilometers, minder vrachtwagen en minder uitstoot.

Eerder presenteerde Mars, samen met Connekt, de ‘Green order‘. De ‘Green Order’ maakt de gevolgen van het bestelgedrag van klanten op het milieu zichtbaar voor de partners in de logistieke keten. Mars Nederland is de eerste producent in Europa die de CO2-uitstoot meet op orderniveau en vermeldt op de pakbon. Een prima manier om samen met klanten te praten over duurzamer leveren en daarmee, vaak ook, efficiënter leveren.

SCA Consumer, producent van onder meer Libresse, Libero en Edet, gaat als eerste leverancier in de retail volledig honderd procent CO2-neutraal aan klanten leveren. SCA kondigde vorige week een intensieve samenwerking aan met een selecte groep transporteurs onder de naam ‘Green Care Transport‘. SCA gaat, samen met transporteurs, de CO2 uitstoot verminderen met schonere motoren, aerodynamische vrachtwagens en opleidingen voor chauffeurs.

Al eerder bereikte SCA, samen met Fruit2Day maker Hero, een CO2-reductie van bijna 20% door het combineren van hun leveringen aan de winkeliers in een enkele vrachtwagen. De uitstoot die nog overblijft, neutraliseren SCA en haar transporteurs door in samenwerking met Climate Neutral Group te investeren in duurzame energieprojecten, zoals een windmolenpark in Turkije of Taiwan.Dat is veel slimmer dan het planten van nog meer bomen. Dit is een oplossing die toekomstige milieuproblemen in opkomende economieën aanpakt.

Een nieuwe beeldenstorm

De devaluatie van het begrip klimaatneutraal is jammer. PR-jongens en -meisjes misbruiken het begrip; te pas en te onpas voor ‘greenwashing’. Het afkopen van CO2 met boompjes is de aflaat van de 21e eeuw geworden; uw zonden zijn u kwijt gescholden. Echte initiaven die er werkelijk toe doen krijgen daardoor niet de aandacht die ze verdienen. Het is de hoogste tijd voor een nieuwe beeldenstorm!

Walther Ploos van Amstel.

5 thoughts on “Klimaatneutraal? Amehoela!”

Walther 7 jaar ago
Albert Willem 7 jaar ago

Klimaatneutraal en CO2 kompensatie zijn voor een belangrijk deel flauwekul en vergelijkbaar met een iets oudere variant de “natuurcompensatie”. Het is vooral om de burgers om de tuin te leiden en ze het idee te geven dat de autoriteiten en organisatoren verstandig bezig zijn. Het is vooral window dressing met een minimaal effekt op de zaken die er echt toe doen.

Emilie Fokker 7 jaar ago

Geachte heer Ploos van Amsthel,
hartelijk dank voor uw reactie op het nieuwsitem over een duurzaam KLM Open. Ik ben blij dat u het  thema ‘greenwashing’ aansnijdt. Namens THIS IS GOLF, organisator van het KLM Open en mede-initiatiefnemer van het streven het KLM Open een van de duurzaamste sportevenementen van Europa te maken, reageer ik graag op uw artikel.

Het idee om het KLM Open, een van de grootste sportevenementen van Nederland, duurzaam en klimaatneutraal te maken, is ontstaan uit het feit dat verantwoordelijkheid nemen voor onze leefomgeving onvermijdelijk is. We kunnen er niet meer omheen. Een logische stap dus.

De reden waarom we over deze ‘logische stap’ naar buiten toe hebben gecommuniceerd, is omdat er heel veel gepraat wordt, maar weinig voorbeelden zijn van actie. Een (sport)evenement biedt uitstekende gelegenheid om aan ieder die er mee te maken heeft (organisatie, leveranciers, bezoekers, media) duidelijk te maken wat je concreet kan doen om duurzaam en klimaatneutraal te zijn.

De volgende maatregelen hebben wij genomen om het KLM Open duurzaam en klimaatneutraal te maken:
-Dieselaggregaten die normaliter zorgen voor de stroomvoorziening vervangen met een aansluiting op het lokale energie netwerk door middel van transformatorhuizen en het hele toernooi te laten draaien op groene stroom.
-Gescheiden afval: onze leverancier Van Gansewinkel heeft de afvalverwerking gedaan tijdens het toernooi. Het afval werd gescheiden ingezameld (plastic, glas, rest) en op het toernooi geperst waardoor de hoeveelheid enorm verminderde en het transport van het afval ook afnam. Bovendien zorgt Van Gansewinkel ervoor dat het afval wordt gerecycled.
-Cateraar Maison van den Boer leverde voor de catering zo goed als volledig biologisch voedsel inclusief Fair Trade koffie, biologische drank, vlees en vis van de viswijzer. Het bestek dat werd gebruikt in de publiekscatering was biologisch afbreekbaar.
-De toegangskaartjes waren biologisch afbreekbaar.
-De toernooiorganisatie vervoerde zich op het toernooi op electrische buggies en scooters van Essent.
-De baan werd gemaaid met machines die reden op biodiesel. De schimmel op de greens werd/wordt bestreden met biologische anti-schimmels
-De spelers werden vervoerd door BMW’s met het groene label
-Naast deze maatregelen om de CO2 uitstoot te reduceren, heeft Climate Neutral Group uitgerekend wat de CO2-uitstoot van het toernooi na deze maatregelen was. Deze uitstoot is gecompenseerd met een geldbedrag dat wordt geïnvesteerd in een Gold Standard Project zoals ondersteunt door de Nederlandse Overheid, WNF en internationale NGO’s. Gekozen is voor een windenergieproject in Taiwan.

Nog een lange weg te gaan
Wij realiseren ons heel goed dat we er nog lang niet zijn en dat er een lange weg te gaan is om het KLM Open duurzaam te maken. Wij streven er naar elk jaar verdere maatregelen te nemen in de organisatie van het evenement om nog meer reductie van de CO2-uitstoot te bereiken. Hiervoor werken we nauw samen met onze leveranciers.

Door over te gaan tot actie en niet langer te praten over duurzaamheid en af te wachten, hopen wij andere partijen, die weerhouden worden door de hype en onduidelijkheid rondom dit thema, aan te zetten eveneens actie te nemen. Het is nooit perfect, maar je kan maar beter klein beginnen en groeien, dan te wachten op de perfecte oplossing.

KLM Open neemt duurzaamheid serieus 7 jaar ago

[…] organisator van het KLM Open reageerde deze week op onze eerdere column over klimaatneutrale sportevenementen. Het idee om het KLM Open, een van de grootste sportevenementen van Nederland, duurzaam en […]

NT presenteert de logistieke ‘Greenwash’ top 8 7 jaar ago

[…] het in werkelijkheid niet zo milieuvriendelijk is. Ook de transportsector doet dapper mee aan groenwassen. if (typeof(et_ord)=='undefined') et_ord=Math.floor(Math.random()*10000000000000000); if […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *