De toekomst zit in precisie-logistiek

Steeds meer bedrijven bieden hun klanten opties voor levering. CoolBlue biedt vandaag besteld, vanavond geleverd. In de bouw geldt vandaag besteld morgen tussen 7 en 9 af geleverd op de bouwplaats, ik wil mijn pakje vanavond nog kunnen afhalen bij het pick-up-point. Afspraak is afspraak. Klanten verwachten precisie-logistiek. Dat vraagt veel van de logistieke processen, planning en ICT.

 

Vlak voor kerst was er paniek in huis. De oven was kapot. Een nieuw oven was snel besteld. Ik sprak met de leveranciers af hoe laat de oven twee dagen voor kerst geleverd zou worden. Maar, helaas liep het fout. De minuten tikten weg tot het moment waarop ik absoluut de deur uit moest. Zonder track & trace informatie was er niets te volgen. Ook de leverancier had geen idee waar de zending was.

 

Kerst

Het werd een kerst zonder oven. Bij thuiskomst lag het bekend briefje ‘u was niet thuis’ op de mat; of ik wilde bellen voor een nieuw bezorgafspraak. Dat lukte absoluut niet meer voor de kerst; het was veel te druk.
Ze waren 10 minuten te laat aan de deur geweest. Waarom werd ik niet even gebeld dat ze te laat zouden zijn? Drie dagen na kerst werd de oven alsnog keurig geleverd. Maar, het was wel jammer van al die onnodige kilometers, kosten en stress.

 

Geheel anders ging het met de on line kerstboodschappen. Behalve opnieuw een complete levering, kreeg ik een half uur voor ze kwamen een sms-je met een inschatting van de aankomsttijd op het kwartier nauwkeurig. Zo kan het dus ook.

 

Your Uber is arriving now

Een paar jaar geleden stonden de blogs vol met artikelen over ‘onthaasten’ in logistiek. Vergeet het maar! Zo bieden webwinkels ons steeds meer leveropties aan. Vandaag besteld vanavond geleverd, vandaag besteld morgen tussen 8 en 10 geleverd, ik wil mijn pakje vanaf 12 uur kunnen afhalen bij het Kiala punt. Het moet allemaal nog sneller en nog nauwkeuriger. En, afspraak is afspraak. We betalen er immers voor.

Klanten, zowel consumenten als zakelijke klanten, zijn steeds beter gewend. Mijn Uber-taxi meldt zich 3 minuten voor aankomst met een bericht: ‘Your Uber is arriving now’. Niet alleen handig voor de klant, maar ook voor de chauffeur die niet hoeft te wachten. De aankomstroute en -tijd van de Uber is bovendien te volgen op je smartphone. Dat is handig.

Waar blijft zo’n service van de transporteurs? Een simpel bericht met wij zijn er over 15 minuten. Bent u niet thuis, druk dan ‘graag een andere keer’ of ‘graag een andere plek’ in. Of, ‘bezorg bij mijn buren op nummer 68’ die vervolgens een sms krijgen om zich mee te legitimeren.

 

Precisie-logistiek

Klanten verwachten precisie-logistiek. Dit vergt samenwerken met de beste partners in de distributielogistiek; zowel in de magazijnen als in de levering. Die partners zullen onderling hun planningen naadloos moeten afstemmen. Die planning gaat niet over de komende dagen of uren. Die planning gaat over de komende minuten. En, als het onverwacht fout gaan dan moet die informatie direct naar zowel de klant als de verzender, zodat ze samen snel een oplossing kunnen bedenken.

 

Helderziend

Zonder het delen van betrouwbare, actuele data in de keten zijn de planners blind. Precisie-logistiek vraagt juist om planners die helderziend zijn; voorkomen is beter dan genezen. Logistieke informatie moet voorspellende waarde krijgen.

Het verzamelen van actuele, real time informatie uit complexe distributienetwerk om de juiste planningsbeslissingen te nemen is niet eenvoudig. Gelukkig zorgt de ICT-sector voor steeds betere informatieverwerkingscapaciteit op basis het Internet Of Things.

Startpunt is een perfecte datakwaliteit bij alle partners. Daaraan ontbreekt het nog wel eens.
Bovendien wordt die informatie pas waardevol als die informatie aansluit bij behoefte van de ontvanger. En, wil die klant klant niet simpelweg gemak? Zorg ervoor dat het in een keer goed gaat. Er moet nog veel gebeuren voor we die precisie-logistiek echth in de greep hebben.

 

Walther Ploos van Amstel.

Op: logistiek.nl.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *